Train de trainer

De Trainer Academy is ontstaan vanuit een vraag van projectmanagers om te leren een groep effectief te kunnen faciliteren. De liefde van het vak om mensen mee te krijgen in een proces en hierbij hun organisatie te helpen, wil ik graag overbrengen op anderen. Het is een korte, praktische training die nauw aansluit op het dagelijks werk.

img_8550
4/5 Mei comité

Tijdens de training komen alle facetten van het faciliteren aan bod, zoals een volledige briefing van de klant, het vertalen hiervan naar een programma, voorbeelden van technieken om hierbij in te zetten (zoals insights, propositie, brainstormen, visieontwikkeling, energizers) en facilitatie technieken (zoals methoden om deelnemers te motiveren, omgaan met weerstand in de groep, nieuwe blik naar binnen).


Doelgroep

Projectmanagers, communicatiemanagers, accountmanagers, contentmanagers


Voorkennis

Bestuderen boek: The Art of Focussed Conversation, 100 ways to Access Group Wisdom in the Workplace van Brian Stansfield, ISBN 0-86571-416-9

 

Inhoud van de training

  • Wat is faciliteren?
  • Wat zijn essentiële eigenschappen van de ideale facilitator?
  • Hoe presenteer je jezelf als facilitator en welke rollen kun je aannemen als facilitator?
  • Wat is de verhouding tussen opdrachtgever, facilitator en groep?
  • Verschillen in aanpak per probleem bij opdrachtgever, zoals teambuilding, feedbacksessies, veranderingsprocessen (lean, scrum, agile, creativiteitssessies, motivatie en engagementsessies, open space-discussies, debat, rollenspel, etc.
  • Hoe coacht een facilitator individuen in teams?
  • Hoe om te gaan met weerstand in de groep?
  • Hoe bereid je een training voor?
  • Hoe zorg je voor een geslaagde follow-up van een sessie?

Vorm en duur van de training

De training beslaat drie werkdagen

Dag 1: starten op ‘het droge’

De eerste training vindt plaats met een groep van circa acht deelnemers, die elkaar ook terugzien op de derde dag van de training. Op het programma staat de theorie rond de methodes en technieken van faciliteren en brengen we dit direct in de praktijk aan de hand van verzonnen cases. Deelnemers krijgen de gelegenheid op het droge, dat wil zeggen: in de veilige omgeving van de groep en trainer te oefenen om de geleerde facilitatietechnieken in de praktijk te brengen.

Dag 2: coaching on the job

Op de tweede dag zetten de deelnemers afzonderlijk van elkaar een training op voor een relatie van henzelf, een opdrachtgever of een vriend of kennis, die in zijn of haar team hulp nodig heeft van een facilitator. Brans geeft zowel in de voorbereiding van de training als tijdens de training coaching on the job. Ook krijgen de deelnemers in deze fase de gelegenheid om mee te gaan naar sessies en trainingen van Brans, om te zien hoe een ervaren trainer een team faciliteert.

Dag 3: terugkombijeenkomst met nieuwe aanvullende technieken

Tijdens de laatste dag van de Trainers Academie blikken de deelnemers terug op dag twee van de training en wisselen zij ervaringen met elkaar uit. Vervolgens komen aanvullende technieken aan bod, gebaseerd op waar de groep behoefte aan heeft. Dat kunnen verfijnde technieken zijn als het exploreren van teamwaarden in een team, of het aankaarten en bespreken van taboes in een groep.

 

Resultaat van de training

De deelnemers zijn na de Training Academie in staat om volledig zelfstandig groepen te faciliteren in brainstorms, veranderingsmanagement (lean, scrum, agile) etcetera.

 

Case NRC

Projectmanagers van NRC hebben in workshops geleerd om teams te coachen in brainstormen. Fasen van de train de brainstormcoach bij NRC: hoe maak je een goede briefing, leren het probleem te doorgronden met analyse op insights, doelgroep en propositie. Vervolgens kan de brainstorm starten door veel ideeën te verzinnen. Als de groep in een korte tijd veel ideeën heeft verzameld, leert de projectmanager de groep hoe je beste ideeën selecteert om te kiezen welk idee goed genoeg is voor uitwerken. De uiteindelijk, uitgewerkte topconcepten worden nu klaargestoomd om te pitchen in de organisatie.